onsdag, august 16, 2006

Mine skatter.


Se på dette!!
Her ser dere 18 år gammelt garn. Dette garnet kjøpte mamma på et opphørssalg da jeg gikk gravid med min eldste datter. Og hun fyller 18 i neste måned. På det første bildet ligger det 6 nøster med Sissi fra Hovland ullvarefabrikk. Dette garnet har jeg ca 2 kilo av i forskjellige farger- også andre farger enn avbildet.Sissi er et blandingsgarn av acryl,polyamid,ull og mohair, og det er veldig godt å både strikke og hekle med. Zafiro (ved siden av) er også blanding av acryl, polyamid og ull. Det siste rosa nøstet på bildet vet jeg ikke hva er. Det jeg vet er at det mest sannsynlig er ren ull, for det krympet noe inni granskauen på 40 grader. Det garnet har jeg en del av i flere farger, men mest rosa. Ingrid skal få seg en genser av det.

På det andre bildet ligger det noen nøster lyseblå Pingouin Papotages, og det er en blanding av polyamid, viscose og acryl. Det gule heter Pingouin Typhon og er en blanding av acryl, mohair og ull. Det sorte er Rose fra Hovland Ullvarefabrikk og er en blanding av acryl, polyamid, ull og mohair.

Mamma strikker ikke noe særlig lengre. Øynene hennes er blitt for dårlige til sånne sysler, hun foretrekker vevstolen, og der lager hun de nydeligste matter og gulvtepper. Tidligere vevde hun andre ting også; veggtepper, duker, sengetepper, puter, pledd og masse annet rart. Siden hun ikke har bruk for alt garnet som ligger i skap og skuffer, så har jeg fått lov til å komme å hente det jeg vil ha. Beklageligvis har jeg ikke plass til alt , så jeg drar og henter nytt etter hvert som jeg strikker opp det jeg har. Mamma er bare glad til at noen bruker av garnlageret hennes.

Ingen kommentarer: