tirsdag, juli 31, 2007

Hjemme igjen.

Etter to uker i bilen er vi kommet hjem igjen. Vi har hatt flott vær, fine opplevelser og masse kvalitetstid sammen. Den første uka tilbrakte vi på Alteidet og i Øksfjord sammen med henholdsvis mine foreldre og søsken og Gubbelilles familie, og det var flott å se igjen flere av ungene jeg er tante til. Noen av dem har jeg ikke sett på fire- fem år, og gjett at jeg fikk hakeslepp over hvor store de var blitt.

Helga ble litt hektisk siden Gubbelille skulle spille på flerbrukshuset i Burfjord med bandet han spiller i- Alias Ellen. Mye tid gikk med til rigging av utstyr, øving og opptak av nye låter. Men ungene og jeg klarte fint å få tiden til å gå siden vi traff kjentfolk som hadde tilhold i en lavvo like i nærheten.

Den andre uka besøkte vi søsteren og broren min i Tromsø, shoppet og kosa oss. Jeg var innom Pyramiden i Tromsdalen, men på garnbutikken der hadde de ikke noe spesielt interessant. På Hobbiten derimot fant jeg perler og smykkedeler, kartong til kortlaging og farget ull til nålefilting. Og så fant jeg en garnbutikk i byen- Heklekroken- og der fikk jeg tak i Fabel og Opal, Online og noe tynt bomullsgarn som skal brukes til sommerklær. Så Tromsø ble en ganske dyr by å besøke, sett i sammenheng med feriebudsjettet.....

Etter Tromsø har vi besøkt Harstad, hvor vi har sett oss grundig om. Vi besøkte Trondenes kirke og var på byvandring. Harstad er en nydelig by, og vi drar gjerne tilbake dit. Gubbelille hadde nok en spillejobb på tapeten i løpet av ferien, nemlig på en samisk festival i nærheten av Evenskjer- Màrkomeannu. Det var en storslagen opplevelse å delta der. Ungene kosa seg sammen med noen venner av oss som også var der, og festivallivet der har absolutt gitt mersmak. Vi fikk med oss mange andre samiske artister også i løpet av de to dagene vi var der, blandt annet Mari Boine- en fantastisk liten dame med en stor stemme.

Etter Màrkomeannu tok vi oss en dagstur til Stokmarknes og Hurtigrutens Hus, hvor spesielt Junior med sin interesse for båter og sjøliv fikk seg sitt livs foreløpig største opplevelse. Gamle Finnmarken var høydepunktet for ham denne sommeren, og jeg tror aldri han kommer til å glemme dette besøket. Modellen av Sankt Svithun som stod utstilt inne på selve museet ble beundret fra alle bauger og kanter, og det var en storfornøyd gutt som satte seg i bilen og ble med oss andre nordover igjen. Fra Stokmarknes gikk turen til Manndalen hvor vi overnattet hos min tante, før vi satte nesen hjemover dagen etter. Før vi dro videre fikk vi imidlertid tid til å besøke noen av de mange slektningene jeg har der. Mamma er opprinnelig fra Manndalen, og jeg har flust med tanter og onkler og søskenbarn der. Til neste år skal vi prøve å få med oss Riddu Riddu i Manndalen. Til tross for mitt opphav har jeg enda til gode å være på Riddu Riddu....

De to siste ukene av ferien blir vi å tilbringe her hjemme. Marion har fått tilbud om studieplass på universitetet i Tromsø til høsten, noe hun har takket ja til. Så vi må hjelpe henne med å pakke flyttelasset og få henne installert på hybel i Tromsø. Det skal bli rart å forlate henne der, men før eller siden er det uunngåelig at ungene flytter hjemmefra.... og hun kommer jo hjem i ferier og sånt- det er tross alt ikke den helt store avstanden. Dessuten kommer nok både søsteren og broren min i Tromsø til å gjøre sitt beste for at hun skal trives der, så jeg har ingen grunn til å være bekymret.

Håndarbeidsmessig er bilferie midt i blinken for meg. Jeg har heklet og strikket hele veien fra Alta til Stokmarknes og tilbake igjen, så nå har jeg litt av en jobb med å montere, feste tråder og sy fòr til et par vesker....Jeg har nok å holde på med resten av ferien tenker jeg. Og underveis har jeg fått mange nye ideer.... Bilder fra ferien og av det jeg har produsert underveis kommer seinere- jeg må bare få overført bildene fra kameraet til pc'en.

Ingen kommentarer: