søndag, mars 29, 2009

Løshals til å bli glad av.

100 gram Raggi fra Jarbo i glade farger? Hva kan man bruke det til? Jeg hadde ikke lyst til å strikke raggsokker av det... bortkastet med sånne farger på beina...inni tykke vintersko.... Så etter en del funderinger ble det en løshals. Liggende flatt på bordet ser den underlig ut....

...men rundt halsen min passet den fortreffelig. Jeg har brettet den dobbel, og den sitter som et skudd. Oppskrift på denne finnes ikke andre steder enn i hodet mitt, og som vanlig har jeg ikke husket å skrive ned noe underveis....
I alle fall har jeg brukt ganske nøyaktig 100 gram Raggi, pinner nr 5,5 og to kvelder foran tv'en mens Gubbelille har vært på jobb.
Halsen er strikket sånn: Først la jeg opp 36 masker og strikket en vrangbordlignende remse slik: Omg. 1. 3r, 1vr. Omg. 2. 2r, 1vr, 1r. Gjenta disse to omgangene til arbeidet er såpass langt at man kan få det trukket over hodet når man har sydd kortsidene sammen sånn at det danner en ring. Jeg heklet kortsidene sammen for å unngå å klippe av tråden :-). Er jo ikke så glad i å feste tråder. Den siste fastmasken fra sammenheklingen danner så den første masken når man begynner å hekle opp masker langs nedkanten av "ringen". Jeg heklet opp 100 masker og begynte så å strikke rundt, samtidig som jeg økte 8 masker på 4 steder, annen hver omgang. Se for deg en raglanfelling, så skjønner du hvor jeg har økt:-). Så strikket jeg til jeg hadde nok garn igjen til avfelling. Hvis man ikke vil ha den øverste delen så høy, er det bare å legge opp færre masker i begynnelsen, men pass på at maskeantallet er delelig med 4.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Flott hals :)
Ronille

Stubbetufsa sa...

Ja, den ble fin! Takk for oppskrift, jeg skal nok lage den også en gang... har så mange planer...