torsdag, desember 18, 2008

Skolearbeid.

Det går i hundre for tiden. Her er tre av fem innleveringsoppgaver fra forrige samling på høyskolen. En i tegning, en i maling og en i grafikk. Alle tre ble godkjent:-).
Dette er en del av innleveringa i maling. Vi skulle bruke en del tid på å bli kjent med forskjellige malemedier, og på disse prøvene har jeg brukt marmoreringsfarger, oljemaling og acrylmaling. Spesielt marmoreringsfargene var morsomme å eksperimentere med. Denne typen farger er også velegnet for barn. Jeg og ungene kosa oss lenge med dem.

På disse prøvene har jeg brukt vannfarger, akvarellfarger og pastellkritt. Sistnevnte på sort kartong var et griseri uten like, og det endte med at jeg måtte spraye med fikseringsspray for kullstifttegninger for å holde fargen på kartongen. Men resultatet ble ikke så verst, synes jeg selv.


Dette er selve hovedoppgaven i maleteknikk. Vi fikk utdelt en liten papirbit sakset fra den kulørte ukepressen. Oppgaven gikk ut på å integrere denne papirbiten i et malt bilde, og det ble lagt vekt på å treffe riktig form og farge og helheten i komposisjonen. "Min" papirbit viste ei notelinje med noe som kunne være en firkantet form bak. Jeg assosierte ut fra denne papirbiten og malte bildet mitt som jeg har kalt "Musikk setter spor". Musikk er en viktig del av hverdagslivet hos oss, og mang en musikalsk opplevelse har satt varige spor hos både meg og resten av familien. Gubbelille er jo også musiker selv, og begge våre felles barn har nok arvet litt av hans musikkinteresse og -evner. Tegne- og malelæreren vår synes det var en morsom tittel på bildet som også har en litt humoristisk undertone. Jeg planla et lite lykketroll som skulle titte frem bak de geometriske figurene, men forkastet det etter hvert. Tenkte det kunne bli litt flåsete og lite alvorspreget....



Og så er det del 2 av innleveringsoppgaven i keramikk- bruksform. Fatet har jeg jo vist tidligere, og nå er også vasen ferdig. Den består av 5 kremmerhus satt sammen til en "bukett". Jeg lagde jo to utgaver av denne- en med 5 og en med 9 kremmerhus. Den vasen med 9 kremmerhus overlevde dessverre ikke råbrannen, og det var lite og ingenting å gjøre med den for å berge restene:-(. Men sånn er det med keramikk. Noe lykkes man med, andre ting lykkes man ikke med. Jeg har fått godkjent på denne også, og har tatt juleferie med god samvittighet.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Lekkre vaser du har laget!

God Jul!

Anonym sa...

glemte navn