torsdag, januar 29, 2009

Det går fremover.

Jeg har begynt på halsfellingen, og gjett om jeg gleder meg til å bli ferdig med genseren. Akkurat nå føles montering og trådfesting som rene barnematen i forhold til det lille som er igjen av strikking. Arbeidet begynner å bli tungt å håndtere, men det varmer godt å ha i fanget om kveldene når jeg ser på tv.



På skolen har vi begynt med trearbeid. Jeg har lært meg å bruke elektriske vertøy som sag, høvel og boremaskin, jeg pusser og hamrer og måler.... og plutselig har jeg skjønt vitsen med geometri. Det var aldri min sterke side på ungdomsskolen, kan man si. Jeg strever med å få vinkler og kanter til å passe overens.

Oppgaven vi har fått er å lage en bruksting i tre. Denne tingen skal bære preg av en spesiell stilart og en spesiell bygning innenfor arkitektur, og en eller annen form for sammenføyningsteknikk skal være brukt. Med sammenføyningsteknikker menes skruer, "tapper" ol. Altså må det være en gjenstand hvor to eller flere flater settes sammen og danner vinkler på ett eller annet vis. Jeg har valgt å konsentrere meg om gotikken og Nidarosdomen, valgt ut særtrekk ved bygningen og epoken og laget en modell i arkitekturpapp. Brukstingen jeg skal lage er et nøkkelskap med spisse buer og et rundt "blyglassvindu".

Jeg har oppdaget at trearbeide ikke er noe for meg. Uansett hvor mye jeg prøver, så klarer jeg ikke å opparbeide hverken entusiasme eller motivasjon for dette prosjektet. Men jeg er nødt til å pine meg gjennom denne oppgaven også... ellers står jeg ikke på eksamen den 15. mai. Jeg legger ikke mer arbeid i dette enn jeg må for å få oppgaven godkjent. Jeg har allerede brukt ei uke på verkstedet på skolen, sagd, høvlet, pusset og boret, svettet, bannet og slengt treemnene oppgitt fra meg, og gått på med dødsforakt igjen etter ei lita pause.... Jeg gir meg ikke så lett, og i går kunne jeg triumferende rekke tunge til "saken" som stod der halvveis montert, men med deler som passer sammen. Æddabædda. Kom ikke her å innbille seg at jeg gir meg uten kamp ;-).

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg syntes også at tresløyd og store, "skumle" og bråkete maskiner var en utfordring. Men speilskapet som er logoen min ble resultatet av den perioden. :o)

Tror dette går kjempebra jeg, lykke til!

Anonym sa...

Denne genseren blir bare lekker, jeg elsker rødt og hvitt sammen.
Tresløyd har jeg aldri vært bori før,men pappa var flink.
Ha en kjempe fin torsdag.
Stor klem fra Itzak

Fru Keilegavlen sa...

Så flott gensar! Spennande med tresløyd!! Ha ein flott torsdag.

Muffin sa...

Jeg synes tresløyd er artig, men litt upraktisk å holde på med fordi det blir så mye rusk... Lykke til med arbeidet! Og lykke til med den rød/hvite, tror dette blir fint!

Anonym sa...

Heisann. Ute på min ukentlige bloggbesøksrunde. Ønsker deg ei fin helg :)

Stubbetufsa sa...

Hei, Hekledilla! Jeg ble så beæret av at du følger bloggen min, og nå har jeg sittet her et par timer og kikket i hele bloggen din. Du har blogga lenge! Og du har hele tiden vært kreativ, ser jeg, det har du vel etter mor di! Kunst og håndverk har jeg også, men i Tromsø. Det var jo artig å lære nye teknikker. Klem! Jeg setter deg i blogglista mi!

Stubbetufsa sa...

Du skreiv i bloggen din at mor di vevde og laga ting, men at ho ser dårlig no. Og da trur æ at æ veit kæm ho e. Æ tenkte frøktelig tel æ leste det her, førr du fortalte om at foreldran dine va på Alteidet.
Hvis du har ei tante som heite Ann Mari, så gikk ho og æ i samme klasse på barneskolen.........