mandag, juni 04, 2007

Småting å holde på med.

I dag har jeg reparert bukser. Junior er lei å slite hull i knærne, og bukser som ellers er fine må lappes etter knapt en måneds bruk. Disse buksene har jeg allerede lappet en gang tidligere, men han klarte sannelig å slite hull i lappen også. Men jeg har funnet en måte å lage holdbare, slitesterke lapper- jeg bruker strykevliseline og stryker lappene på bukseknærne før jeg syr sikk-sakk rundt. Disse lappene holder en stund.
Dette er en av Veslas bukser som var blitt for kort, i tillegg til at hun hadde ramlet ute på terassen og revet hull i kneet. Jeg har sydd på en ekstra kant nede og satt ei lita stjerne over hullet, og buksene er så godt som nye- for henne i hvert fall. Hun ble fornøyd med å kunne ta buksa i bruk igjen, for denne buksa sitter som den skal rundt livet. Ingen mas om at "æ har buksesig"....
Og jeg strikker Regia-sokker. Se så heldig jeg har vært med fargerapportene på disse to nøstene. Det stemmer jo overens sånn at det blir to like sokker. Synd at jeg bare har ett sett med bambuspinner nr 3, for jeg må bytte over pinnene for hver gang jeg bytter sokk å strikke på. Strikkefastheten min endrer seg nemlig når jeg strikker med bambuspinner....og jeg har for så vidt bare ett sett nr 3 i metall også.....Så hvis jeg skal paralellstrikke et par sokker på pinne nr 3, så må jeg gjøre det sånn. Ja, ja...det finnes verre ting å ergre seg over. Jeg tenker det ikke går så lang tid før jeg investerer i ett sett bambuspinner nr 3 til.

Ingen kommentarer: