torsdag, oktober 02, 2008

Mere raku....

I ettermiddag har vi hatt en rakuøkt igjen på skolen. Her er den spesielle rakuovnen i full sving. Inni denne er det 850 grader varmt, og gjennom et kikkehull i lokket kan man se keramikken stå rødglødene.... Når den er ferdigbrent tas den ut av ovnen og rett oppi ei sinkbalje med sagflis og avispapir. Der brenner det videre før et lag med våte aviser legges over slik at oksygentilførselen opphører og når alt oksygenet er oppbrukt, er keramikken ferdig glasert.


Her er damen som har fått meg så oppslukt av keramikk. Hun heter Solfrid og er lærer på høyskolen. En fantastisk flink og engasjert dame med mye interesse og omtanke for studentene sine.
Ferdige rakuboller. Jeg slutter visst aldri å la meg fascinere av fargespillet i glasuren. Fargene forandrer seg etter som hvordan lyset faller og etter som hvilken vinkel man ser bollene fra. Den største til venstre er dyppet i en kobberglasur og påmalt striper i en matt, jernbasert glasur og en annen glasur som jeg rett og slett ikke husker hva er.

Den minste bollen til høyre har jeg først dyppet i kobberglasur slik at litt over halve bollen ble dekket. Så malte jeg resten med en hvit glasur som krakelerer. Til slutt malte jeg en stripe med kobolt i overgangen mellom de to glasurene. Jeg er veldig fornøyd med resultatet på denne.

I dag har jeg hatt en 12-timers dag på skolen. Jeg er sliten, trøtt og utrolig fornøyd med dagen min:-). I morgen får vi ta ut av den vanlige keramikkovnen en mengde spennende ting fra råbrann. Disse tingene skal vi behandle med glasurer og oksyder, og jeg gleder meg som en unge til å hive meg over det. En av skulpturene er en innleveringsoppgave som skal leveres neste gang vi har samling, i uke 44. Det blir spennende å se hvordan hver enkelt student har løst oppgaven.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så fine ting du har laget. Jeg har noen bekjente som driver med mye raku, det er fascinerende å se hvor mye flott som kan komme ut av en leireklump og rakuprosessen!

Wenche/chawo sa...

Så flotte ting du har laget.Lærte noe nytt også ,hadde ikke peiling på hva raku var for noe.Takk for informasjonen og god helg.