torsdag, oktober 16, 2008

Måtte bare ha.....

....disse nøstene. Oda er et nydelig garn å strikke med. Jeg har nylig strikket en genser til Vesla av det, og her om dagen fikk jeg spørsmål fra en venninne om jeg ikke kunne strikke en sånn til hennes veslejente også. Så da jeg måtte en snartur innom Europris i går, rasket jeg med meg 7 nøster. Og den store bunten ved siden av så så morsom ut at jeg måtte bare ha en....ikke vet jeg hva jeg skal lage av den.... garnet heter Lolli og er 100% syntetisk. Jeg liker sånt rart garn, jeg.

Dette er en innleveringsoppgave som jeg akkurat har lagt siste finish på. Den skal ikke leveres før i uke 48, men jeg liker å ha god tid på meg. Og når det er så mye morsommere å gjøre de praktiske oppgavene enn å streve med teorien, så blir det jo til at det praktiske blir først ferdig.

Oppgaven går ut på at vi skal lage noe å skrive på, noe å sende det i og noe å oppbevare det i. Vi skal bruke trykkteknikker; sjablong, monotypi eller stempeltrykk. Vi skal konsentrere oss om både utseende og funksjon, dvs. at den estetiske dimensjonen vektlegges og produktet skal være hensiktsmessig i bruk.

Etter at jeg har prøvd ut de forskjellige teknikkene og laget flere utkast, bestemte jeg meg for dette. Brevark og konvolutter i en mappe med samme dekor. Ark og konvolutter har fått en runde med stempelfarge og svamp, og de sorte stjernene er påført med sjablong, sort stempelfarge og svamp. Mappen er laget av tykk, naturhvit kartong og et av brevarkene limt fast på forsiden. Jeg har brukt gullfarget organzabånd for å knyte mappen sammen. Til slutt har jeg brukt bokstavsjablonger til å påføre teksten "Bodils julebrev". På innsiden av mappen har jeg limt et linjert ark med teksten "adresseliste". Praktisk å ha alle adressene for hånden når man skal skrive og sende det årlige "skrytebrevet" til venner og familie:-).

Jeg føler at jeg har løst oppgaven. Det estetiske uttrykket tiltaler meg, og brevsettet er både hensiktsmessig og praktisk til sitt bruk.

På hjemmebane blir det ikke produsert stort for tiden. Jeg holder på med et par sokker, en lue og en vaskeklut, men selv om det er småting så har jeg problemer med å få det ferdig. Skolearbeidet opptar mye energi, og jeg får brukt kreativiteten min i lange baner. Det er liksom ikke mer lyst i meg når jeg kommer hjem:-/.

Ingen kommentarer: