mandag, august 18, 2008

Lang bloggpause.

Jeg har hatt en lang bloggpause. Ikke fordi jeg ikke har gjort noe håndarbeid. Ikke fordi jeg ikke har hatt lyst til å blogge. Men rett og slett fordi tiden ikke har strukket til. Det skjer så mye "in real life" at min lille plass i cyberspace er blitt kraftig nedprioritert. Jeg har vært nødt til å prioritere møtevirksomhet i forhold til attføringa mi, ungene og familielivet en stund. Ja og så håndarbeidet, da.

Våren har gått med til å forberede studieoppstart. Jeg skal begynne på et deltidsstudie på høyskolen i Finnmark. Studiet heter Kunst- og håndverk 1, og gir 30 studiepoeng og kvalifiserer til opptak på Kunst- og håndverk 2 neste høst. Deretter blir det et år med Samproduksjon musikk, drama og kunst- og håndverk. Med førskolelæreutdannninga i bunnen kan jeg ha gode sjanser for å kunne undervise i estetiske fag på småskoletrinnet. Men ønskedrømmen min er å være min egen sjef og leve av kreativiteten min. Jeg vet jeg kan hvis forholdene blir lagt til rette for det.

Sommeren har vært forbeholdt familielivet. Vi har hatt 6 deilige uker med ferie i år, og vi har tilbragt mye tid sammen. Endelig fikk jeg, i en alder av 39, tatt meg en tur til Oslo. Jeg, Gubbelille, Junior og Vesla tilbragte en uke i hovedstaden. En hektisk uke, men vi storkoste oss. Ikke minst siden vi endelig fikk litt varme. Her nordpå har været vært elendig i sommer, så de varme solstrålene sørpå var etterlengtet.

Vi har også vært ti dager i Mehamn....en forblåst plass i øst-Finnmark. Hva i alle dager gjorde vi der? Gubbelille ble headhuntet til en del spillejobber i løpet av ei hektisk festivaluke- Nordkynfestivalen. Så vi hekta svigermors campingvogn bakpå bilen og kjørte 40 mil av gårde. Selv om været var trasig det meste av tiden, så koste vi oss. Jeg har bodd 10 år i det forblåste fiskeværet, og har både familie og gode venner der, så vi fikk ikke så mye tid til å kjede oss. I tillegg var det lagt opp til en del barnevennlige aktiviteter under festivalen; familiekonserter, grillfester, karneval, og barnas dag på flyplassen.

Ut over høsten blir det nye rutiner å innføre her i heimen. Vesla begynner på skolen på onsdag, og det gleder hun seg til. Det som kan bli litt vanskelig er at hun ikke har den tiden hun alltid har hatt om morningen. Hun trenger god tid for å våkne, men heretter har hun en skolebuss hun må nå. Så det kan bli litt spennende å se hvordan hun takler tidspress. Det som blir rart for min del, er at nå har vi ikke barnehagebarn mer. Bare skoleunger. Mammas lille rakkerunge er blitt stor jente, og skal "gjøre alt sjøl" som hun så ettertrykkelig påpekte her om dagen. Hun har allerede vært ei uke på SFO, og har endelig skjønt at når man er så stor må man klare å kle på seg selv...

Junior er plutselig 3. klassing. Det er jo ikke så lenge siden han gikk til sin første skoledag, med en skolesekk som virket altfor stor og bustehåret rett til værs :-). Som årene går. For ikke så lenge siden gikk jeg hjemme med to småbarn under skolealder, og nå er begge to plutselig borte hele dagen. Mon tro hva jeg skal bruke all tiden jeg får til? Æhm, studier, kanskje?

Ingen kommentarer: